Om igen Bilka

Af Sinnet Ellehauge Haag

Min kollega Lars er blind. Han er også virksomhedsejer, datamatiker, husejer, judo-udøver og far til to. Han er med andre ord ret almindelig (måske lige bortset fra, at han bruger sin fritid på at smide rundt med andre svedige mænd).

Som mange andre helt almindelige mennesker har Lars brug for at købe ind. Vaskepulver til det svedige træningstøj, bleer til den yngste og masser af økologiske grøntsager. Lars er irriterende sund.

Lars Holm Sørensen, stifter af Diversa

Før vi fik et internet og blev i stand til at handle online, havde Lars to muligheder, hvis han havde brug for at købe ind. Han kunne bede nogen om at gøre det for sig – eller han kunne indlede et veritabelt forhindringsløb efter varer i en fysisk butik. Prøv selv at skrive en analog indkøbsseddel (du ved, sådan en med kuglepen og papir), tag så bind for øjnene og tag på shopping i din vante dagligvarebutik.

Når du kommer hjem fra din indkøbstur, behøver vi ikke diskutere, hvilken fantastisk mulighed og frihed, det er for mennesker, der ikke kan se, at de har fået mulighed for at handle på nettet.

Bilka.dk er det rene volapyk

Derfor er det også mere end ironisk, at en kæmpe supermarkedskæde som Bilka tilsyneladende ikke er interesseret i den omsætning, de kunne få fra mennesker som Lars – hvis ellers deres online forretning, bilka.dk, var digitalt tilgængelig.

Når man i skrivende stund – primo februar 2020 – går ind på bilka.dk, er noget af det allerførste, man møder i toppen af siden, en opfordring til brugeren om at hjælpe med at teste Bilkas nye hjemmeside. Det kan man gøre ved at klikke sig videre til en beta-version.

Forsiden af det nuværende bilka.dk, som viser, at linket "Hjælp med at teste vores nye hjemmeside - Klik her" er noget af det allerførste, man møder på siden.

Almindelig sund fornuft og forretningssans fortæller mig, at det ville være virkelig fedt for Bilka at få testet deres kommende hjemmeside af en ekspert som Lars. Et menneske, som ikke bare er en potentielt fremtidig kunde i online shoppen, men som også kan komme med velkvalificerede bud på, hvad der eventuelt måtte være af udfordringer med tilgængeligheden på den kommende hjemmeside. Ja, måske kunne han endda give et tip om, hvordan det kunne fikses.

Lars er en helt igennem fin fyr – og ualmindeligt dygtig til sit fag. Så det er bestemt ikke usandsynligt, at han ville følge opfordringen til at deltage i testen af Bilkas nye hjemmeside. Hvis han vel at mærke nogen sinde fandt ud af, at han har muligheden …

Det dybt ironiske er nemlig, at forsiden på det nuværende bilka.dk er alt andet end tilgængeligt for mennesker, der bruger skærmlæser. Og det gør man, når ens øjne er ude af drift, og man derfor ikke kan se hjemmesiden visuelt.

Lad det være sagt med det samme. Diversa har ikke gennemført en egentlig tilgængelighedsvurdering af det nuværende bilka.dk. Bortset fra den brøler, jeg beskriver om lidt, kan det i princippet være, at resten af hjemmesiden er fuldt tilgængelig. Og intet ville glæde os mere hos Diversa.

Hvad er problemet?

Jamen hvad er det så for en brøler, de har begået på forsiden af den nuværende bilka.dk (stadig primo februar 2020)? De har ikke sat alternative tekster (også kendt som ALT tekster) på deres billeder. Og selvom du ikke kan se det med det blotte øje, så er teksten ”Hjælp med at teste vores nye hjemmeside – klik her” rent faktisk indsat som et billede og ikke som egentlig tekst.

Dette er i sig selv et brud på de retningslinjer for god digital tilgængelighed, som er beskrevet med den internationale standard, WCAG 2.1. Der bør nemlig slet ikke være tekst i billeder – men det er en anden historie end den, vi fortæller i dag.

Tilbage til de manglende ALT-tekster. Selvom skærmlæsere ikke er andet end digitale hjælpere for mennesker uden syn (eller med stærkt begrænset syn), så er de faktisk programmeret til at være utroligt servicemindede.

En skærmlæser læser HTML koden bag en hjemmeside. Og af koden fremgår det, når skærmlæseren møder et billede. Hvis den person, der har lagt indhold på hjemmesiden, har gjort sig den ulejlighed at lave en ALT tekst til billedet, hvor hun beskriver, hvad billedet forestiller – eller hvor det fører hen, hvis det som i tilfældet fra bilka.dk rent faktisk er et link – ja så får den blinde læst disse informationer højt og kan orientere sig.

Desværre er der ingen ALT tekster på billederne på forsiden af bilka.dk – og hvad gør skærmlæseren så? Den kan jo stadig se af koden, at den møder et billede. Så den griber ud efter, hvad den tror er det næstbedste og læser selve filnavnet på billedet. Hvilket i dette tilfælde desværre er meningsløse oplysninger om blandt andet billedets størrelse målt i pixels og så en helt masse tal.

Du går glip af potentielle kunder

I virkeligheden er det næsten lidt synd for Bilka. For de er såmænd ikke værre end så mange andre online butikker. Hos Diversa faldt vi bare over eksemplet, da vi skulle undervise en stor del af Københavns Kommunes webredaktører i webtilgængelighed – og i værdien af at huske ALT tekster på billeder. Vi bruger altid eksempler fra virkeligheden – ét godt og ét dårligt – når vi demonstrerer betydningen af de forskellige WCAG krav og retningslinjer.

Der er utroligt mange private webshops, som er alt andet end digitalt tilgængelige. Og det virker da umiddelbart en lille smule ufornuftigt, at man som virksomhed potentielt udelukker op mod en femtedel af de mulige kunder.

Hvis du har en webshop og nu sidder og tænker: GYS – jeg kan da godt frygte, at jeg mister omsætning uden at være klar over det, fordi min digitale forretning ikke er tilgængelig for alle – så fortvivl ikke. Send en mail til os hos Diversa på post@diversa.dk i stedet. Jeg er sikker på, vi kan hjælpe dig.

Og hvis du ikke selv har en webshop, men kender én der har, så skynd dig at sende et tip om artiklen her i hendes retning. Jeg tror, hun bliver glad.

Tilbage