Sådan laver du et lynhurtigt usability-tjek af din navigation

Vi hader det alle sammen. Websites, hvor man ikke kan finde rundt.

Du kan sikkert lynhurtigt komme i tanke om et par eksempler på frustrationsfremkaldende websites med forfærdelig navigation.

 

Og når du ikke kan finde rundt på et website, hvad gør du så?

Giver websitet en chance, og prøver igen?

Eller opgiver og går videre til et andet site?

 

Men hvordan står det så til på dit eget website?

Kan brugerne finde rundt på dit website?

Lad os håbe, at de kan!

Det er nemlig sindssygt vigtigt for den samlede brugeroplevelse på dit site.

Du kan heldigvis selv lave et lynhurtigt tjek af, om dit website har det basale på plads for at sikre, at din bruger kan finde rundt.

 

Tjek din navigation

Her er 3 nemme trin, inklusiv 5 hurtige spørgsmål, som du kan bruge til at lave et lynhurtigt tjek af din navigation.

 

Trin 1: Gå ind på en underside på dit website.

”Hvorfor ikke forsiden?” spørger du måske nu?

Du har sikkert en rigtigt flot forside, der forklarer, hvem du er, og hvad man kan på dit site.

Men sandheden er, at rigtigt mange brugere aldrig ser din forside.

Hvor tit kommer du måske ikke selv ind på en underside på et website, fordi du har googlet dig til en eller anden specifik information, som du leder efter?

Det er super vigtigt at tjekke, at også alle de brugere, der ikke kommer ind via forsiden, kan bruge dit website.

 

Trin 2: Luk øjnene

Tøm hovedet for tanker om dit website, og forestil dig, at du lige om lidt skal møde dit eget website for første gang.

Åbn nu øjnene, og kig på dit website, som om du aldrig har set det før.

Lad dig overraske, når du går gennem spørgsmålene i trin 3.

 

Trin 3: Betragt nu dit website med nye øjne, og stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvilket website du er på?
    Er der et logo eller lignende.?
  • Hvilken underside er du på?
    Er der et sidenavn?
  • Hvilke sektioner er der på websitet?
    Er der sektionsnavne?
  • Hvor kan du komme hen herfra?
    Er der lokal navigation?
  • Hvor på websitet befinder du dig?
    Er der nogen ”Her er du”-indikationer?

 

Du bør tjekke både om disse ting findes på siden, og om de er nemme at få øje på. Ville en ny bruger opdage dem og kunne bruge dem?

Udfordringen er jo selvfølgelig, at du kender din egen hjemmeside ud og ind og derfor ikke er særligt objektiv.

Med disse 5 spørgsmål bliver du dog tvunget til at forsøge at se dit website udefra.

Metoden er oprindeligt udviklet af usability-guruen Steve Krug (sensible.com).

 

Hvad får du ud af dette tjek?

Dette tjek kan fortælle dig, om din hjemmeside fejler stort på navigationen.

Hvis du finder nogle mangler, når du laver tjekket, bør du virkelig overveje, hvordan du hurtigst muligt kan få fikset det. For det er helt sikkert noget, dine brugere vil savne.

Hvis du ikke finder noget, så tillykke!

Du har nu sikret, at dit website har de grundlæggende elementer, der skal til for at dine brugere kan finde rundt.

Tilbage