Hvordan en ikke-tilgængelig PDF giver gråd og skrig i brusebad
• Lars Holm Sørensen
Forleden aften, hjemme i mit badeværelse var scenen som følger:
I det ene hjørne af det dampende varme rum sidder min kæreste med computeren og forsøger at højtlæse en lang kontrakt. Det er en utaknemmelig opgave, for hendes stemme er i hård konkurrence med larmen fra et brusebad og ikke mindst vores meget utilfredse datter Milda på 1½ år. Ved siden af har vi så mig, der kæmper med dels at vaske hår på Milda i badet og dels at forstå indholdet af kontrakten, som min kæreste tappert læser højt for mig.
Altså normalt går det fint, når det bare er Milda og mig, der klarer hårvasken. Men, - når nu mor sidder lige ved siden af, så er det bedre at forsøge en flugt fra hårvask, hen til mor. Dermed konflikten og larmen. For mor har ikke tid – hun er jo ved at læse højt for far.
Men hvorfor bytter I så ikke bare roller?
Som blind kan jeg sagtens læse dokumenter og hjemmesider ved hjælp af et skærmlæserprogram på min computer. Det kræver bare at dokumenterne følger nogle bestemte standarder for at være tilgængelige, så computeren kan læse dem op for mig. Forleden aften modtog jeg en digital kontrakt fra en ejendomsmægler og det var vigtigt med en hurtig underskrift, for lejligheden havde været til salg længe og nu stod der altså endelig en køber parat. Da jeg ville læse kontrakten igennem med mit skærmlæserprogram, skete der bare ikke noget. Det eneste computeren læste op for mig var: ”blank, blank”. Åh nej. En helt utilgængelig PDF af værste skuffe. En af dem, der slet ikke kan læses op af computeren. Og så på et kritisk tidspunkt, hvor det haster med en underskrift og timingen er dårlig, fordi kæresten allerede er i gang med aften-bade- og putteritualet med Milda. Nå men løsningen bliver nu alligevel at bytte opgaver, så jeg overtager opgaven med at bade Milda, mens min kæreste forsøger at læse de mange siders kontrakt højt for mig.
Tilgængelighed giver frihed, selvstændighed og engagement
I mit daglige arbejde med digital tilgængelighed i Diversa bliver jeg af og til spurgt om, hvorfor det egentlig er så vigtigt at gøre hjemmesider og dokumenter tilgængelige. Det er det, fordi tilgængelige digitale løsninger gør det muligt for mennesker at deltage aktivt i samfundet og i eget liv. Uden, i samme grad som tidligere, at være afhængig af andres hjælp og velvillighed. Dengang alt foregik på papir, havde jeg som blind ingen mulighed for at læse en kontrakt selv. Jeg var afhængig af at få hjælp af andre. Det krævede tillid og betød at jeg altid lige havde et eller andet jeg skulle bede om hjælp til, hver gang vi mødtes.
I dag kan jeg sagtens selv læse en kontrakt, en køreplan, et menukort, en telefonbog, min søns skolebog og så videre, - hvis de er digitale og hvis de er tilgængelige. Jeg beder bare min computer om at læse højt for mig. Det giver mig frihed og muligheder for at deltage selvstændigt i samfundet, på en måde som jeg bare ikke kunne tidligere. Det kræver bare at de digitale løsninger er tilgængelige. – Hvis de ikke er det, så lander jeg i situationer som forleden aften, hvor jeg møder en barriere, som jeg kun kan komme forbi ved at forstyrre andre mennesker og bede dem om hjælp. Andre er altid villige til at hjælpe mig. Men det piller ved min grundlæggende følelse af selvstændighed og lyst til engagement, når jeg møder de her unødvendige, digitale barrierer.
Del gerne historien her til andre du synes har brug for at forstå meningen med digital tilgængelighed. På forhånd tak. Lars